jul 2021 Eén klik verwijderd van cybercriminaliteit
Dagelijks ontvangen heel wat mensen nepmails, -verzoekjes, en links naar nepwebsites. Met slechts één simpele klik op de knop kan hierdoor heel wat schade worden aangericht. Het feit dat deze vorm van criminaliteit gewoon op de eigen smartphone of computer binnenkomt, zorgt er namelijk voor dat mensen deze niet altijd direct herkennen. En dat is niet zo verwonderlijk, want criminelen worden steeds vindingrijker en cybercriminaliteit neemt steeds professionelere vormen aan.
Cyber…what?
Cybercriminaliteit of computercriminaliteit is een verzamelnaam voor vormen van criminaliteit die zich voordoen via het Internet of sociale media. Criminelen maken daarbij net gebruik van de anonimiteit die het Internet biedt en proberen op die manier massaal goedgelovige mensen op te lichten. Het gaat dan bv. om fraude bij online aankopen, vriendschapsfraude, phishing, valse profielen op sociale media, enz.
Hoe voorkomen?
Allereerst is het belangrijk dat men zich steeds bewust is van de gevaren die er spelen op het Internet. Vraagt men naar jouw persoonsgegevens? Komt de vraag vanuit het buitenland? Moet het snel vooruit gaan? Ken je de afzender? Merk je in de tekst al taalfouten op? Dan moeten er al alarmbelletjes afgaan, want dan is de kans op oplichting immers groot. Wees dus steeds op je hoede en dubbelcheck voor je klikt. Klinkt iets te mooi om waar te zijn, dan is het dat meestal ook.
Toch geklikt?
Heb je na het ontvangen van een frauduleuze mail of sms’je toch verder geklikt, stop dan met het invullen van de velden en breek elke interactie onmiddellijk af. Contacteer je bank die eventueel al enkele maatregelen kan nemen of CardStop om je kaart te laten blokkeren. Je kan hier 24/7 terecht op het nummer 070 344 344.
Valse mails, berichten of een screenshot ervan kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be. Daar controleert men de links en bijlages van jouw doorgestuurde bericht.
Verdachte links laten zij blokkeren opdat cybercriminelen minder slachtoffers zouden kunnen maken.
Je kan de fraude of oplichterij ook steeds signaleren bij het meldpunt van de FOD Economie.
Financieel nadeel?
Bij feiten van cybercriminaliteit doe je best zo snel mogelijk, liefst binnen de 48u, aangifte bij de politie. Onze mensen proberen dan om, samen met het Parket Limburg en de bank, jouw geld alsnog (gedeeltelijk) te recupereren. Ze gaan daarbij buitgericht te werk. Sinds begin dit jaar konden zij zo al in 64% van de onderzochte gevallen, waar binnen de 48u aangifte werd gedaan, het dossier positief afsluiten en werd er meer dan 100.000 euro terugbezorgd aan de slachtoffers.
Maar ook indien er geen of zelfs een beperkt financieel nadeel is, kan je best langskomen op het commissariaat. In dergelijke gevallen kan er alsnog beslist worden om een proces-verbaal op te stellen. Het kan namelijk zijn dat jouw aangifte een doorbraak betekent in een ander onderzoek of dat men vanuit het Parket Limburg beslist om verschillende kleinere dossiers met eenzelfde verdachte toch te bundelen tot één groot onderzoek.
Bij twijfel kan je uiteraard steeds onze diensten contacteren: 011 27 95 79.
Meebrengen?
Wanneer je je aanbiedt op het commissariaat, moet je volgende zaken bij de hand houden opdat jouw aangifte zo vlot mogelijk afgehandeld kan worden:
- je identiteitskaart;
- een gedetailleerd rekeningoverzicht indien er geld van je rekening is;
- afgeprinte screenshots van gesprekken met verdachten;
- login-gegevens voor accounts (mail, sociale media, ...) waarop de fraude/oplichting is gepleegd, evt. zelfs gegevens van de verdachte.
Meer tips vind je uiteraard terug op de website van Safeonweb.
Bronnen: Safeonweb, FOD Economie, Politiezone Geel-Laakdal-Meerhout