Bel 101 voor dringende politiehulp | Politie nodig, niet dringend? Bel 011 27 95 79

dringend 101
niet dringend 011 27 95 79

Diefstal, inbraak en verlies

Oplichting en cybercriminaliteit


Wat?

Fraude en oplichting doen zich vaak voor via internet of sociale media. Het gaat dan om bijvoorbeeld fraude bij online kopen en verkopen (een valse advertentie, frauduleuze sites, betaling via een vervalste cheque, vraag om een voorschot te betalen, …), vriendschapsfraude, phishing via e-mail/sms/whatsapp/…, valse profielen op sociale media, …

We kunnen niet voldoende benadrukken dat je op je hoede moet zijn. Klinkt iets te mooi om waar te zijn? Komt iets uit onverwachte hoek? Word je onder tijdsdruk gezet? Worden er vertrouwelijke gegevens gevraagd? Merk je taalfouten op? Dit zijn allemaal zaken die bij jou alarmbelletjes moeten doen afgaan, want dan is de kans op oplichting immers groot.

Ontvang je frauduleuze mails, berichten, … ?

  • Klik zeker niet op een link in een verdacht bericht.
  • Heb je toch al geklikt, vul de velden dan niet verder in en breek elke interactie af. Contacteer ofwel je bank die eventuele maatregelen kan nemen of Card Stop om je kaart te blokkeren. Dit kan dag en nacht op het nummer 078 170 170. Hierdoor vermijd je dat er verder misbruik van je kaart kan worden gemaakt.

          Vanaf nu zijn Belgische banken ook 24/7 bereikbaar voor slachtoffers van fraude.
          Je kan surfen naar de site van Card Stop en daar kan je de bank selecteren die je wil bereiken.

  • Valse mails, berichten, … - of een screenshot ervan - kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt. Verdachte links worden gedetecteerd, doorgegeven en gebruikt om cybercrime te bestrijden.
Voor wie?

Iedereen die slachtoffer werd van fraude of oplichting via internet en sociale fraude.

Hoe?

Gaat het om feiten die niet langer dan 2 werkdagen geleden plaatsvonden én betreft het financieel verlies meer dan 500 euro? Neem dan onmiddellijk contact op met onze diensten. Binnen de kantooruren kan je steeds terecht op het nummer 011 27 95 79. Buiten de kantooruren neem je contact op met het nummer 101. Dit alles met het oog op het noteren van een aangifte en het proberen te recupereren van het nadeel. Bij twijfel neem steeds contact op met onze diensten.

Betreft het feiten die langer dan 2 werkdagen geleden plaatsvonden, vul dan het digitaal formulier in.
Onze medewerkers zullen het nodige gevolg hier aan geven en indien nodig contact met u opnemen.

Meebrengen?

Om de aangifte vlot te kunnen laten verlopen, raden wij jou aan om volgende zaken mee te brengen of ons deze te bezorgen via het digitaal formulier:

  • je identiteitskaart;
  • een gedetailleerd rekeningoverzicht indien er geld van je rekening is;
  • screenshots van gesprekken met verdachten;
  • login-gegevens voor accounts (mail, sociale media, ...) waarop fraude/oplichting is gepleegd;
  • andere bewijsstukken.
Kostprijs?

Deze dienstverlening is gratis.

Meer info?

www.safeonweb.be
Tips voor slachtoffers