Opgelet:
Gaat het om feiten die niet langer dan 2 werkdagen geleden plaatsvonden én betreft het financieel verlies meer dan 500 euro ? Vul dan onderstaand formulier niet in, maar neem onmiddellijk contact op met onze diensten.
Binnen de kantooruren kan je steeds terecht op het nummer 011 27 95 79 . Buiten de kantooruren neem je best contact op met het nummer 101 .
Formulier 1. Identiteit slachtoffer
Naam*
Voornaam*
Rijksregister*
Straat*
Huisnummer*
Bus
Postcode*
Gemeente*
Telefoon
GSMnummer
E-mailadres*
2. Misdrijf
Geef een beknopt relaas van de feiten*
3. Wijze van contactname Hoe werd u gecontacteerd? Sociale media
Via welke toepassing (Instagram, Facebook, ...) werd u gecontacteerd?
Geef de naam en voornaam van de verdachte, al dan niet fictief
Geef de gebruikersnaam van de verdachte
Noteer het ID nummer, bv. Facebook ID
Bezorg ons een screenshot van het mediaprofiel van de verdachte
Mail
Welk e-mailadres gebruikte de verdachte?
Bezorg ons de mail(s) als bijlage
Whatsapp/telefoon
Welk telefoon- of gsm-nummer gebruikte de verdachte?
Bezorg ons screenshots van de berichten
Online-advertentie
Onder welke gebruikersnaam werd het zoekertje geplaatst?
Wat is het nummer van het zoekertje?
Geef de exacte URL van het zoekertje
Geef de inhoud van de advertentie weer
Bezorg ons screenshots van het mailverkeer, de gesprekken, ...
4. Hyperlink
Heeft u geklikt op een link?*
Maak uw keuze
Ja
Neen
Hyperlink-Ja
Geef de link (link-tekst)*
Op welke site kwam u terecht als u op de link klikte? Geef de exacte URL*
Bezorg ons screenshots van deze link en/of website
5. Remote Desktop Applicatie
Werd uw pc van op afstand overgenomen door de verdachte met een remote desktop applicatie?*
Maak uw keuze
Ja
Neen
Remote Desktop Applicatie-Ja
Welk programma (bv. Anydesk,...) werd hiervoor gebruikt?*
Noteer het unieke ID-nummer van deze applicatie
Wanneer heeft zich dit voorgedaan (tijdstip)?
6. Financieel nadeel
Werd er door de verdachte geld van uw rekening gehaald of heeft u zelf geld overgeschreven?*
Maak uw keuze
Ja
Neen
Financieel nadeel - storting andere rekening Op welke manier werd het geld afhandig gemaakt?
Hoeveel bedraagt het totale nadeel? Welk bedrag werd er van uw rekening gehaald?*
Vermeld het rekeningnummer en de bank vanwaar het geld verdween*
Werd het financieel nadeel al (geheel of gedeeltelijk) vergoed, bv. door uw bank?*
Maak uw keuze
Ja
Neen
Financieel nadeel - storting andere rekening - leg uit
Leg uit*
Financieel nadeel - storting eigen rekening
Werd er geld op uw eigen rekening gestort waarvan de oorsprong u onbekend is?*
Maak uw keuze
Ja
Neen
Financieel nadeel - storting eigen rekening - leg uit
Leg uit*
Financieel nadeel - bankkaart - 1
Heeft u uw bankkaart nog in uw bezit?*
Maak uw keuze
Ja
Neen
Financieel nadeel - bankkaart - 2
Is de bankkaart voortdurend in uw bezit geweest?*
Maak uw keuze
Ja
Neen
Financieel nadeel - bankkaart - 3
In welke omstandigheden bent u de kaart verloren?*
Kan er iemand op de hoogte zijn van uw pincode of zat de pincode bij uw bankkaart?*
Maak uw keuze
Ja
Neen
Financieel nadeel - bankkaart - 4
Kan er iemand op de hoogte zijn van uw pincode of zat de pincode bij uw bankkaart?*
Maak uw keuze
Ja
Neen
Financieel nadeel - bankkaart - 5
Leg uit*
Financieel nadeel - bankkaart - 6
Leg uit*
Overschrijving
Naar welk(e) rekeningnummer(s) werd het bedrag overgeschreven?*
Wanneer werd het geld overgeschreven (tijdstip)?*
Bankautomaat
Via welke bank(en) werd er geld afgehaald?*
Op welk adres is de bankautomaat gevestigd?*
Wanneer werd het geld afgehaald (tijdstip)?*
Online shopping
Via welke online winkel(s) gebeurde de online aankoop?*
Wanneer werden de goederen aangekocht (tijdstip)?*
Money transmitter
Wanneer gebeurde de transactie (tijdstip)?*
Geef de namen en unieke transactiecodes van deze money transmitters*
Prepaid betaalkaart
Wanneer werd de prepaid betaalkaart aangekocht (tijdstip)?*
Vermeld de nummers van deze betaalkaarten.*
Paypal
Wanneer vond de overschrijving plaats (tijdstip)?*
Geef de Paypal accountgegevens door*
Cryptische munten
Wanneer werden deze aangekocht (tijdstip)?*
Geef het adres van de bitcoin wallets
Geef de bitcoin transactie ID's door
7. Goederen en diensten Werden er goederen en/of diensten aangeboden? Goederen
Werd een betaald goed niet of slechts gedeeltelijk geleverd?*
Maak uw keuze
Ja
Neen
Werd een geleverd goed niet betaald door de verdachte?*
Maak uw keuze
Ja
Neen
Over welk voorwerp gaat het? Specifieer*
Goederen - Levering
Leg uit
Goederen - Betaling
Leg uit
Goederen - Serienummers
Specifieer
Diensten
Werd een bepaalde dienst waarvoor u heeft betaald niet gepresteerd?*
Maak uw keuze
Ja
Neen
Diensten - Levering
Leg uit
8. Bestelling via een (online) shop
Werd er een bestelling geplaatst op uw naam?*
Maak uw keuze
Ja
Neen
Bestelling via een (online) shop-Ja
Hoe werd de bestelling geplaatst?*
Maak uw keuze
in een fysieke winkel
online
Wanneer werd de bestelling geplaatst (tijd)?*
Bij welke winkel/bedrijf werd de bestelling geplaatst?*
Welke naam, gsm-nummer, e-mailadres, adres, IP-adres werd er door de verdachte gebruikt bij het plaatsen van de bestelling?
Bezorg ons een kopie van de bestelbon. Vraag deze eventueel op bij de winkel/bedrijf of provider.
Waar werd het goed geleverd?*
Maak uw keuze
Afhaalpunt
Winkel
Thuisadres
Andere
Bestelling via een (online) shop - levering goederen - andere
Specifieer*
9. Hacking
Heeft iemand zich toegang verschaft tot uw account zonder uw medeweten?*
Maak uw keuze
Ja
Neen
Hacking - schade Heeft u hierdoor persoonlijke schade opgelopen of betreft het een aanval op het bedrijfsnetwerk? Hacking - Persoonlijke schade
Welke schade werd toegebracht? Specifieer*
Werden er recent verdachte gebeurtenissen, berichten of personen opgemerkt?
Maak uw keuze
Ja
Neen
Wanneer deden de gebeurtenissen zich voor (tijdstip)?*
Zijn er telefoonnummers, accounts, enz. die gekoppeld zijn aan het gehackte account?*
Maak uw keuze
Ja
Neen
Geef de juiste gebruikersgegevens van het account (ID nummer, platformaccount met e-mailadres, gebruikersnaam, enz.)
Hacking - Persoonlijke schade - Verdachte gebeurtenissen
Leg uit
Hacking - Persoonlijke schade - Info gekoppeld aan gehackte account
Leg uit
Hacking - Aanval bedrijfsnetwerk
Welke schade werd toegebracht? Leg uit*
Werden er recent verdachte gebeurtenissen, berichten of personen opgemerkt? Of is er recent iemand ontslagen?*
Maak uw keuze
Ja
Neen
Is er reeds een ICT-deskundige belast met het dossier?*
Maak je keuze
Ja
Neen
Wanneer deden de gebeurtenissen zich voor (tijdstip)?*
Zijn er telefoonnummers, accounts, enz. gekoppeld aan het gehackte account?*
Maak uw keuze
Ja
Neen
Geef de juiste gebruikersgegevens van het account (ID nummer, platformaccount met e-mailadres, gebruikersnaam, enz.)
Hacking - Aanval bedrijfsnetwerk - Verdachte gebeurtenissen
Leg uit
Hacking - Aanval bedrijfsnetwerk - ICT-deskundige
Naam*
Voornaam*
E-mailadres*
Telefoon- of gsm-nummer*
Hacking - Aanval bedrijfsnetwerk - Info gekoppeld aan gehackte account
Leg uit
10. Ransomware
Werd er kwaadaardige software geïnstalleerd die je computer, tablet of smartphone blokkeert en die enkel ontsleuteld wordt in ruil voor losgeld?*
Maak uw keuze
Ja
Neen
Ransomware-Ja
Bezorg ons screenshots van het geblokkeerde scherm en/of afpersingsbericht
Onder welke campagnenaam werd de aanval uitgevoerd?
Geef de extensies van de versleutelde bestanden door
Wat is het adres van de webpagina met verdere instructies?
Geef het Bitcoin-adres of adres van andere virtuele valuta waarop het losgeld betaald moet worden
Geef eventueel de achtergebleven digitale sporen van de manier van besmetting (bv. header van de e-mail) door
Bezorg ons eventueel het besmette bestand in de bijlage van de mail die de malware bevat
Welk communicatiekanaal gebruikte u met de daders?
Upload hier je screenshots of andere bestanden (mailverkeer, berichten, gesprekken, rekeningafschriften van frauduleuze verrichtingen, enz.)
Your browser doesn't have Flash, Silverlight or HTML5 support.
Toegelaten bestanden: jpg, jpeg, png, gif, bmp, mp4, avi, mwv, mov, xls, xlsx, doc, docx, pdf, txt Max. 100MB
Meld