mei 2022 Straatracen is bij wet verboden en kan je duur komen te staan
Straatracen is een fenomeen dat steeds vaker de kop opsteekt. Met dure wagens, vaak van het nieuwste type en soms ook opgefokt, daagt men elkaar uit. Men spreekt meestal af op afgelegen (parkeer)terreinen of industriezones. Soms durft men zelfs de openbare weg te gebruiken als circuit. Een toelating heeft men uiteraard niet, want het organiseren van dergelijke races is bij wet verboden en deelname is strafbaar.
Ook binnen onze politiezone komt dergelijk agressief, asociaal en gevaarlijk rijgedrag voor. Om hier kordater en efficiënter tegen op te kunnen treden, werd samen met de lokale overheden beslist om, in het kader van bestuurlijke handhaving, de voertuigen van hardrijders tijdelijk in beslag te nemen. Men hoopt op die manier een ontradend effect te creëren. Want dergelijke wegpiraten maken niet alleen de straten onveilig, maar teisteren vaak ook een volledige buurt.
Wettelijke bepaling
De wettelijke bepaling over straatraces staat in art.10.4 van de Wegcode: ‘Het is verboden een bestuurder aan te sporen of uit te dagen overdreven snel te rijden.’ Het speelt geen rol of dit afgesproken of spontaan was en of dit gebeurde tussen bestuurders die elkaar kennen of niet.
Van zodra men kan vaststellen dat men elkaar uitdaagde om overdreven snel te rijden is er een overtreding. Of er al dan niet effectief overdreven snel gereden werd, is niet van belang. Het louter uitdagen, bijvoorbeeld als je samen aan het rode licht wacht, is al voldoende.
Wie kan er gestraft worden?
Niet alleen bestuurders kunnen voor straatracen gestraft worden, ook passagiers of iedereen die een bestuurder bevelen of raad kan geven en dus ook kan aanzetten tot de uitdaging, is strafbaar. Ook toeschouwers die de bestuurders aansporen, zijn - op basis van de wettelijke bepaling - strafbaar.
Geldboetes
Het aansporen of uitdagen overdreven snel te rijden is een overtreding van de 4de graad en wordt bestraft met een geldboete van 320 tot 4 000 euro inclusief de huidige opdeciemen. Ook is de politierechter verplicht om een rijverbod, een zogenaamd verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig, uit te spreken van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar.
De politie kan het rijbewijs daarenboven onmiddellijk intrekken voor een periode van 15 dagen bij het vaststellen van de overtreding.
Zoals alle overtredingen van de vierde graad verdubbelt de strafmaat bij herhaling binnen de drie jaar.
Overlast
Binnen onze politiezone ontvangen wij de laatste jaren regelmatig meldingen van burgers die de overlast veroorzaakt door dergelijke weghooligans meer dan beu zijn. Van snel optrekken, bruusk afremmen, driften en het uitvoeren van donuts, tot overdreven snelheid, brullende motoren, piepende banden, ‘pops and bangs’, … het zorgt voor heel wat frustratie bij omwonenden.
Daarnaast creëren deze wegpiraten verkeersonveilige situaties, niet alleen voor zichzelf, maar ook voor anderen. Door de hoge snelheid die ze halen, kunnen ze soms met moeite de controle over het voertuig bewaren met verkeersongevallen en schade aan weginfrastructuur en eigendommen tot gevolg.
Tuning
Tijdens de controles uitgevoerd door onze ploegen merkten we dat sommige van deze wagens uitgerust waren met ‘pops and bangs’ - knallen veroorzaakt door het ontploffen van benzine in de uitlaat wanneer de bestuurder het gaspedaal los laat - of dat het motorvermogen van het voertuig werd opgedreven door chiptuning.
Hoewel bovenvermelde features goed gekend zijn binnen het tuning-circuit, wilt dit uiteraard niet zeggen dat elke autofanaat of liefhebber van autotuning automatisch een gevaarlijke straatracer is of deelneemt aan dergelijke wedstrijden. Vaak nemen zij deel aan tuning-events waarbij eigenaars hun uitgebouwde voertuig tentoonstellen en hun kennis met elkaar delen. Het is slechts een kleine minderheid die ook daadwerkelijk de stap naar het illegale straatracecircuit zet om te tonen wat de wagen allemaal in haar mars heeft.
Voorschriften voor het uitbouwen van je wagen
Wanneer je toch van plan bent om je wagen uit te bouwen of te tunen om hem wat sportiever of opvallender te maken, hou er dan rekening mee dat je zonder goedkeuring van de fabrikant niet kan starten. In de wetgeving autotuning, die trouwens alleen van toepassing is op personenwagens, is vastgelegd welke verbouwingen je mag uitvoeren zonder toelating van de fabrikant. Voor verlagingen en andere verbouwingen, bijvoorbeeld de wagen ombouwen naar een kampeerwagen, zijn er aparte regels vastgelegd.
Na de verbouwing moet je het voertuig ook technisch laten keuren. Zo ben je zeker dat het voertuig, ook na de aanpassing, veilig is en in orde is met de Europese wetgeving en zich dus in deze staat op de openbare weg mag begeven. Geef bij het maken van een afspraak bij het keuringsstation duidelijk aan of het om een verlaging, andere verbouwing of tuning gaat, want afhankelijk hiervan kunnen de documenten (bijvoorbeeld montage-attest, validatieverslag, ...) die je moet meebrengen verschillen. Meer informatie hierover vind je ook terug op de website https://www.autoveiligheid.be/autokeuring.
Na de keuring van je getunede wagen ontvang je een tuningsverslag. Daarop staan alle veranderingen met niet-originele onderdelen die je aan de wagen aangebracht hebt. Het tuningsverslag moet je altijd bij je keuringsbewijs houden.
Raadpleeg voor meer informatie volgende websites:
Geraadpleegde bronnen:
https://www.verkeerszaken.be
https://mijnboete.be
https://www.vlaanderen.be
https://www.autogids.be
https://www.gocavlaanderen.be